Strategia

Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia

Kauppakorkeassa opit peruskursseilla tekemään liiketoimintasuunnitelman ja sinulle pakkosyötetään käsitteet visio, missio, strategia ja arvot. Määritelmät ovat  tyypillisesti seuraavat:

  1. Visio: yrityksen tavoiteltu tulevaisuudentila
  2. Missio: yrityksen olemassaolon tarkoitus
  3. Strategia: miten visio saavutetaan
  4. Arvot: periaatteet joiden mukaan yritys toimii

Yritykset jotka lähtevät täyttämään tätä vakiosapluunaa päätyvät yleensä kuiviin ja mielikuvituksettomiin lopputuloksiin, jotka eivät kerro mistään mitään.

Jos haluat työntekijöidesi oppivan yrityksesi vision, mission, strategian ja arvot, niin tee tämä: älä käytä enää ikinä termejä visio, missio, strategia ja arvot.

🚫 Älä tee tätä:

  1. Visio: haluamme olla Suomen paras pankki
  2. Missio: olemme laina-, sijoitus- ja talletuspalveluiden edelläkävijä henkilö- ja yritysasiakkaille
  3. Strategia: keskitymme luomaan arvoa asiakkaille
  4. Arvot: luotettavuus, kunnioitus, vastuullisuus ja ahkeruus

Tässä kuvitteellisessa esimerkissä pankin missio on siis olla pankki, visio on yhtä tyhjän kanssa, strategia latteus ja arvot itsestäänselvyyksiä jokaiselle, jolle joulupukki ei tuonut risuja.

Väitän silti, että yhdeksän kymmenestä yrityksestä, joka laittaa kotisivuilleen näitä sillisalaatteja, ei ole pystynyt parempaan. Varsinkin arvot ovat yleensä vain lista adjektiiveja, jotka kuvaavat jokaisen ihmisen perusarvoja (vai ostaisitko yritykseltä, joka olisi epäluotettava, vastuuton ja laiska).

Vain muutama prosentti työntekijöistä osaa luetella yrityksensä vision, mission, strategian ja arvot. Ja sitä harvempi niistä innostuu. Useimmat työntekijät kokevat olevansa oravanpyörässä – tekevänsä mitä pyydetään palkkaa vastaan. Aniharva kokee olevansa osa missiota matkalla kohti suurta visiota. Tämä on sääli.

Jos haluat työntekijöidesi oppivan yrityksesi vision, mission, strategian ja arvot, niin tee tämä: älä käytä enää ikinä termejä visio, missio, strategia ja arvot.

Strategia riittää ja sekin voi olla järkevämpi henkilökunnalle sanaparilla “mitä teemme”. Se on yrityksen tarina.

Miksi näin:

  1. Visio, missio, strategia ja arvot kertovat täysin samaa tarinaa ja niiden keinotekoinen erottaminen tekee juonesta kiinni pääsemisen vaikeaksi.
  2. Näiden sanojen tarkoitus on inspiroida henkilökunta toimimaan tietyllä tavalla, mutta ne ovat arkielämälle täysin vieraita sanoja. On helpompi kertoa yksi tarina normaalilla kielellä kuin opettaa neljä uutta käsitettä kädestä pitäen kaikille työntekijöille.
  3. On hyvin vaikea olla sortumatta tyhjänpäiväisiin latteuksiin puhumalla visioista ja missioista.

Kirjoita siis vain auki strategiasi ja vastaa vähintään seuraaviin kysymyksiin:

  1. Millaisia asiakkaita palvelet ja mihin he uskovat?
  2. Mihin yrityksesi uskoo ja miten palvelette?
  3. Mitä tietoisia rajauksia teette siinä miten ja keitä palvelette?
  4. Miltä tulevaisuus näyttää ja miten lähestytte sitä?
  5. Minkä periaatteiden mukaan teette päätöksenne?

Aikaisemman esimerkin pankin strategia voi näyttää tältä:

“Olemme pankki heille, jotka haluavat henkilökohtaista palvelua ja asioida ihmisten kanssa. Panostamme laadukkaisiin konttoreihin lähellä asutuskeskuksia ja palvelemme seitsemänä päivänä viikossa. Ystävällinen ja iloinen palvelu ovat meille kaikki kaikessa ja haluamme, että meidät saa aina kiinni puhelimitse nopeasti ilman jonotusaikoja. Meille digitaalisuus on muutakin kuin automaatiota ja siksi palvelemme ihmisinä myös sähköisiä kanavia pitkin. Meitä ohjaa asiakas emmekä me asiakasta – asiointi hoituu asiasta riippumatta ensimmäisen asiakaspalvelijan kanssa sisäisistä prosesseistamme ja vastuunjaoistamme riippumatta”.

Ymmärrätkö tästä, miten tämä pankki eroaa kilpailijoista? Jos haet asuntolainaa, niin syntyykö sinulle tästä odotusarvo siitä, miten sinua kohdellaan? Jos olisit pankin työntekijä, osaisitko tämän perusteella ohjata työtäsi strategiaa tukevaan suuntaan?

Eiköhän kaikkiin näihin vastaus ole “kyllä vain”.

Tässä yhdessä pienessä kappaleessa on kymmenen tuhatta volttia enemmän säväyttävää konkretiaa kuin missään listauksessa missioita ja visioita. Yksi kappale voi kiteyttää vision, mission, strategian ja arvot selkeäksi kokonaisuudeksi, jonka jokainen työntekijä voi oppia ja ymmärtää alle kymmenessä sekunnissa.

✔️ Yksi hyvä tarina on parempi kuin tuhat latteaa iskulausetta.

0 0 Äänestä
Artikkelin arvosana
Tilaa
Ilmoita
guest
0 Kommentit
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit