Yritysstrategia vastaan myyntistrategia
Liiketoiminnassa strategialla on miljoona määritelmää. Lisäksi jokainen funktio haluaa oman strategiansa.
On markkinointistrategiaa.
On myyntistrategiaa.
On brändistrategiaa.
Onko näillä osastrategioilla jokin oikea rooli vai ovatko sanat täyttä konsulttien sanahelinää?
Porterin viidestä voimasta Viiden Salamaniskun Strategiamalliin™
Michael Porter julkaisu vuonna 1979 nuoren 32-vuotiaan miehen innolla joukon strategiakonsepteja, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja luoneet hänelle vankan strategiagurun maineen. Yksi näistä konsepteista on Porterin viisi voimaa (Porter’s Five Forces).
Malli on hyvä mutta rajoittunut. 2020-luvun tärkein strategiatyökalu on Lightningin viisi voimaa.
Tarvitseeko yritys strategian?
Strategia on sellainen termi, joka saa monen yrittäjän pyörittelemään silmiään. PowerPoint-sulkeiset, 200-sivuiset kapulakieliset dokumentit, konsulttitiimi kaavioineen – tätä on monelle strategia.
Siksi moni tekee STOP-käsimerkin kuullessaan sanaparin ”Strateginen Taloushallinto” ja tekee erittäin tiukan vastalauseen: ”me emme tarvitse mitään strategiaa – piste”.
Mutta mistä strategiassa on oikeasti kyse?
Key Performance Indicators (KPI) – ne eivät ole mitä luulet
Bisneksessä on paljon muotisanoja, joita halutaan myydä enemmän kuin ymmärtää. KPI on yksi niistä. Ja on erityisen tärkeää ymmärtää, että se koostuu kolmesta sanasta:
1. Key eli avain eli jotain todella tärkeää ja merkityksellistä
2. Performance eli suorituskyky
3. Indikaattori
KPI on aina ei-taloudellinen tunnusluku. Ja tämä tulee useimmille yllätyksenä.