Vision ja mission turhuudesta lisää

Ihmiset rakastavat perinteitä ja aikaisempi artikkelimme “Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia” on saanut joitakin voimakkaasti eri mieltä olevien ihmisten yhteydenottoja. Kritiikin voi karkeasti tiivistää siihen, että johtopäätöksemme on heidän mielestään sekä radikaali että naurettava – strategia ei riitä ja innostava visio on välttämätön.

Mutta kyllä se strategia vain riittää. Missio ja visio ovat jo käsitteinä ongelmallisia.

Myyntistrategia – onko sitä oikeasti edes olemassa?

Liiketoiminnassa strategialla on miljoona määritelmää. Lisäksi jokainen funktio haluaa oman strategiansa.

On markkinointistrategiaa.
On myyntistrategiaa.
On brändistrategiaa.

Onko näillä osastrategioilla jokin oikea rooli vai ovatko sanat täyttä konsulttien sanahelinää?

Porterin viidestä voimasta Lightningin viiteen voimaan

Michael Porter julkaisu vuonna 1979 nuoren 32-vuotiaan miehen innolla joukon strategiakonsepteja, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja luoneet hänelle vankan strategiagurun maineen. Yksi näistä konsepteista on Porterin viisi voimaa (Porter’s Five Forces).

Malli on hyvä mutta rajoittunut. 2020-luvun tärkein strategiatyökalu on Lightningin viisi voimaa.

KPIt ja bonukset eivät vain sovi yhteen

Yksi pahimmista emämunauksista, joka kannustinjärjestelmiä luodessa voidaan tehdä, on kytkeä bonukset ja KPI:t (Key Performance Indicators) toisiinsa.

⛔️ Älä ikinä tee tätä virhettä.

Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia

Kauppakorkeassa opit peruskursseilla tekemään liiketoimintasuunnitelman ja sinulle pakkosyötetään käsitteet visio, missio, strategia ja arvot.

Tämä on tie latteuksiin, jotka eivät kiinnosta ketään.

Tarvitsen vain yhden hyvän tarinan ja se on yrityksesi strategia.

Arvon nousu ja tuho

Sanasta arvo on tullut niin arvokas kuin irvokas. Siihen törmää joka paikassa ja sana on kärsinyt inflaatiosta.

Liiketoiminnan tarkoitus on tuottaa asiakkaalle arvoa.
Ei saa unohtaa lisäarvopalveluita.
Strategian yksi tärkeimpiä tehtäviä on määrittää arvoketju.
2020-luvulla myyntityö on arvomyyntiä.

Mutta mitä ihmettä se “arvo” oikein on?

Simpsonin paradoksi ja Business Intelligence

Toimitusjohtajat ja talousammattilaiset harvoin viettävät päiviään pohtien tilastollisia kummallisuuksia, mutta joitakin on hyvä tuntea – varsinkin jos niiden takia “tiedolla johtaminen” johtaa munauksiin. Simpsonin paradoksi on yksi niistä.

Ja ei, tällä ei ole kuvasta huolimatta mitään tekemistä Homer Simpsonin kanssa.

Tämä on esimerkki siitä, miten Business Intelligence voi mennä pahasti pieleen.

Liiketoiminnan kaksi tärkeintä lukua

Jokaisen yrittäjän, toimitusjohtajan ja strategistin pitää tuntea, ymmärtää ja sisäistää kaksi lukua. Ne ovat tärkeimmät luvut liiketoiminnassa.

Ja nämä kaksi lukua eivät ole liikevaihto, käyttökate, current ratio tai oman pääoman tuottoaste. Nämä ovat vain hassunhauskoja talouslukuja näiden kahden luvun rinnalla.

Tiedätkö, mitkä ne ovat?

Mikä on brändi ja miksi sinulla ei ole sitä?

Sanaa brändi on brändätty viime vuosina. Kaikki haluavat brändin. On henkilöbrändiä, brändilupausta ja brändistrategiaa.

Mutta mikä ihme se brändi oikein on? Vinkki: se ei ole yhtä kuin logosi.

Tarvitseeko yritys strategian?

Strategia on sellainen termi, joka saa monen yrittäjän pyörittelemään silmiään. PowerPoint-sulkeiset, 200-sivuiset kapulakieliset dokumentit, konsulttitiimi kaavioineen – tätä on monelle strategia.

Siksi moni tekee STOP-käsimerkin kuullessaan sanaparin “Strateginen Taloushallinto” ja tekee erittäin tiukan vastalauseen: “me emme tarvitse mitään strategiaa – piste”.

Mutta mistä strategiassa on oikeasti kyse?

Tiedätkö varmasti mikä on KPI?

Bisneksessä on paljon muotisanoja, joita halutaan myydä enemmän kuin ymmärtää. KPI on yksi niistä. Ja on erityisen tärkeää ymmärtää, että se koostuu kolmesta sanasta:

1. Key eli avain eli jotain todella tärkeää ja merkityksellistä
2. Performance eli toiminnallinen
3. Indikaattori

KPI on aina ei-taloudellinen tunnusluku. Ja tämä tulee useimmille yllätyksenä.

Tuntihinnoittelu on moraalitonta

“Haluan nähdä RUOKALISTAN. Eli siis listan tarjolla olevista annoksista ja hinnat.”

Tarjoilija pyöräyttää silmiään ja naurahtaa.

“Ei meillä ole mitään listoja. Maailmassa on miljoona ruokalajia ja ruoka-aineiden hinnat muuttuvat koko aika. Emmekä tiedä, kuinka paljon haluatte syödä. Ja joillakin kokeilla menee ruoan valmistamiseen enemmän aikaa kuin toisilla. Kaikki tämä vaikuttaa kustannuksiin ja hintaan. Jospa kertoisitte, mitä haluatte syödä ja kuinka paljon, niin menen laskemaan tarjouksen ruoasta. Kokin työ laskutetaan toki minuuttiveloituksena. Sitten vain nimet alle sopimukseen ja koko homma on kyllä sitten valmis ihan muutamassa viikossa, jos teillä on silloin vielä nälkä.”