Artikkelit

ARTIKKELIT

Epäonnistunut strategia

Näin luot varmasti surkean strategian

On yllättävän helppoa saada aikaiseksi huono strategia. Tässä muutamia onnistuineita tapoja tehdä suorastaan hirvittävä ja tunnelmaa latistava yritysstrategia, joka herättää koirassasikin myötähäpeän tunteita.

Lue lisää

Vision ja mission turhuudesta lisää

Aikaisempi artikkelimme "Strategia riittää - visio, missio ja arvot ovat turhia" on saanut vastaansa kritiikkiä. Kritiikin voi karkeasti tiivistää siihen, että johtopäätöksemme on sekä radikaali että naurettava - strategia ei riitä ja innostava visio on välttämätön. Onko asia tosiaan näin?

Lue lisää

Yritysstrategia vastaan myyntistrategia

Liiketoiminnassa strategialla on miljoona määritelmää. Lisäksi jokainen funktio haluaa oman strategiansa. On markkinointistrategiaa. On myyntistrategiaa. On brändistrategiaa. Onko näillä osastrategioilla jokin oikea rooli vai ovatko sanat täyttä konsulttien sanahelinää?

Lue lisää

Porterin viidestä voimasta Viiden Salamaniskun Strategiamalliin™

Michael Porter julkaisu vuonna 1979 nuoren 32-vuotiaan miehen innolla joukon strategiakonsepteja, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja luoneet hänelle vankan strategiagurun maineen. Yksi näistä konsepteista on Porterin viisi voimaa (Porter's Five Forces). Malli on hyvä mutta rajoittunut. 2020-luvun tärkein strategiatyökalu on Lightningin viisi voimaa.

Lue lisää

Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia

Kauppakorkeassa opit peruskursseilla tekemään liiketoimintasuunnitelman ja sinulle pakkosyötetään käsitteet visio, missio, strategia ja arvot. Tämä on tie latteuksiin, jotka eivät kiinnosta ketään. Tarvitsen vain yhden hyvän tarinan ja se on yrityksesi strategia.

Lue lisää

Et voi tuottaa arvoa kaikille

Sanasta arvo on tullut niin arvokas kuin irvokas. Siihen törmää joka paikassa ja sana on kärsinyt inflaatiosta. Liiketoiminnan tarkoitus on tuottaa asiakkaalle arvoa. Ei saa unohtaa lisäarvopalveluita. Strategian yksi tärkeimpiä tehtäviä on määrittää arvoketju. 2020-luvulla myyntityö on arvomyyntiä. Mutta mitä ihmettä se "arvo" oikein on?

Lue lisää

Simpsonin paradoksi ja Business Intelligence

Toimitusjohtajat ja talousammattilaiset harvoin viettävät päiviään pohtien tilastollisia kummallisuuksia, mutta joitakin on hyvä tuntea – varsinkin jos niiden takia "tiedolla johtaminen" johtaa munauksiin. Simpsonin paradoksi on yksi niistä. Ja ei, tällä ei ole kuvasta huolimatta mitään tekemistä Homer Simpsonin kanssa. Tämä on esimerkki siitä, miten Business Intelligence voi mennä pahasti pieleen.

Lue lisää

Liiketoiminnan kaksi tärkeintä lukua

Jokaisen yrittäjän, toimitusjohtajan ja strategistin pitää tuntea, ymmärtää ja sisäistää kaksi lukua. Ne ovat tärkeimmät luvut liiketoiminnassa. Ja nämä kaksi lukua eivät ole liikevaihto, käyttökate, current ratio tai oman pääoman tuottoaste. Nämä ovat vain hassunhauskoja talouslukuja näiden kahden luvun rinnalla. Tiedätkö, mitkä ne ovat?

Lue lisää

Tarvitseeko yritys strategian?

Strategia on sellainen termi, joka saa monen yrittäjän pyörittelemään silmiään. PowerPoint-sulkeiset, 200-sivuiset kapulakieliset dokumentit, konsulttitiimi kaavioineen – tätä on monelle strategia. Siksi moni tekee STOP-käsimerkin kuullessaan sanaparin "Strateginen Taloushallinto" ja tekee erittäin tiukan vastalauseen: "me emme tarvitse mitään strategiaa – piste". Mutta mistä strategiassa on oikeasti kyse?

Lue lisää

Key Performance Indicators (KPI) – ne eivät ole mitä luulet

Bisneksessä on paljon muotisanoja, joita halutaan myydä enemmän kuin ymmärtää. KPI on yksi niistä. Ja on erityisen tärkeää ymmärtää, että se koostuu kolmesta sanasta: 1. Key eli avain eli jotain todella tärkeää ja merkityksellistä 2. Performance eli suorituskyky 3. Indikaattori KPI on aina ei-taloudellinen tunnusluku. Ja tämä tulee useimmille yllätyksenä.

Lue lisää

Tuntihinnoittelu on moraalitonta

"Haluan nähdä RUOKALISTAN. Eli siis listan tarjolla olevista annoksista ja hinnat." Tarjoilija pyöräyttää silmiään ja naurahtaa. "Ei meillä ole mitään listoja. Maailmassa on miljoona ruokalajia ja ruoka-aineiden hinnat muuttuvat koko aika. Emmekä tiedä, kuinka paljon haluatte syödä. Siksi kokin työ laskutetaan kokkaamiseen käytettyjen minuuttien mukaan." Tämä on sairasta.

Lue lisää