ARTIKKELIT
10 parasta hinnoittelustrategiaa – maksimoi voittosi
Tuotteet ja palvelut voidaan hinnoitella monin tavoin. Liiketoimintastrategiaa tukevan hinnoittelustrategian valinta on siksi erittäin tärkeää. Tähän olemme koonneet 10 parasta strategiaa.
Viiden Salamaniskun Strategiamalli™: Asiakkaan ainutlaatuinen vaihtoehto
Keskeisintä strategiassa on luoda asiakkaalle ainutlaatuinen vaihtoehto. Tämä on tie vaurastumiseen ja tämän artikkelin lukemalla opit, miten ainutlaatuinen vaihtoehto luodaan.
Näin luot varmasti surkean strategian
On yllättävän helppoa saada aikaiseksi huono strategia.
Tässä muutamia onnistuineita tapoja tehdä suorastaan hirvittävä ja tunnelmaa latistava yritysstrategia, joka herättää koirassasikin myötähäpeän tunteita.
Vision ja mission turhuudesta lisää
Aikaisempi artikkelimme ”Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia” on saanut vastaansa kritiikkiä. Kritiikin voi karkeasti tiivistää siihen, että johtopäätöksemme on sekä radikaali että naurettava – strategia ei riitä ja innostava visio on välttämätön. Onko asia tosiaan näin?
Yritysstrategia vastaan myyntistrategia
Liiketoiminnassa strategialla on miljoona määritelmää. Lisäksi jokainen funktio haluaa oman strategiansa.
On markkinointistrategiaa.
On myyntistrategiaa.
On brändistrategiaa.
Onko näillä osastrategioilla jokin oikea rooli vai ovatko sanat täyttä konsulttien sanahelinää?
Porterin viidestä voimasta Viiden Salamaniskun Strategiamalliin™
Michael Porter julkaisu vuonna 1979 nuoren 32-vuotiaan miehen innolla joukon strategiakonsepteja, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja luoneet hänelle vankan strategiagurun maineen. Yksi näistä konsepteista on Porterin viisi voimaa (Porter’s Five Forces).
Malli on hyvä mutta rajoittunut. 2020-luvun tärkein strategiatyökalu on Lightningin viisi voimaa.
KPIt ja bonukset eivät vain sovi yhteen
Yksi pahimmista emämunauksista, joka kannustinjärjestelmiä luodessa voidaan tehdä, on kytkeä bonukset ja KPI:t (Key Performance Indicators) toisiinsa.
⛔️ Älä ikinä tee tätä virhettä.
Strategia riittää – visio, missio ja arvot ovat turhia
Kauppakorkeassa opit peruskursseilla tekemään liiketoimintasuunnitelman ja sinulle pakkosyötetään käsitteet visio, missio, strategia ja arvot.
Tämä on tie latteuksiin, jotka eivät kiinnosta ketään.
Tarvitsen vain yhden hyvän tarinan ja se on yrityksesi strategia.
Et voi tuottaa arvoa kaikille
Sanasta arvo on tullut niin arvokas kuin irvokas. Siihen törmää joka paikassa ja sana on kärsinyt inflaatiosta.
Liiketoiminnan tarkoitus on tuottaa asiakkaalle arvoa.
Ei saa unohtaa lisäarvopalveluita.
Strategian yksi tärkeimpiä tehtäviä on määrittää arvoketju.
2020-luvulla myyntityö on arvomyyntiä.
Mutta mitä ihmettä se ”arvo” oikein on?
Simpsonin paradoksi ja Business Intelligence
Toimitusjohtajat ja talousammattilaiset harvoin viettävät päiviään pohtien tilastollisia kummallisuuksia, mutta joitakin on hyvä tuntea – varsinkin jos niiden takia ”tiedolla johtaminen” johtaa munauksiin. Simpsonin paradoksi on yksi niistä.
Ja ei, tällä ei ole kuvasta huolimatta mitään tekemistä Homer Simpsonin kanssa.
Tämä on esimerkki siitä, miten Business Intelligence voi mennä pahasti pieleen.
Liiketoiminnan kaksi tärkeintä lukua
Jokaisen yrittäjän, toimitusjohtajan ja strategistin pitää tuntea, ymmärtää ja sisäistää kaksi lukua. Ne ovat tärkeimmät luvut liiketoiminnassa.
Ja nämä kaksi lukua eivät ole liikevaihto, käyttökate, current ratio tai oman pääoman tuottoaste. Nämä ovat vain hassunhauskoja talouslukuja näiden kahden luvun rinnalla.
Tiedätkö, mitkä ne ovat?
Tulevaisuudessa kirjanpitäjistä tulee kirjanpitäjiä
Tarinan peikot ovat seuraavat:
Automaatio, automaatio, automaatio.
Tekoäly, tekoäly, tekoäly.
Robotit, robotit, robotit.
Kyllä, kaikki nämä ovat jo täällä ja niiden merkitys tulee kasvamaan. Mitä sitten?
TYÖKALUT
Taloushallinto ei pyöri ilman taloushallinnon ohjelmaa. Ohjelmat ovat kalliita, joten toimitus- tai talousjohtajan keskeinen haaste on löytää hinta-laatusuhteeltaan se oikea.
Kotimaiset kärkiohjelmistot ovat Netvisor ja Procountor, joiden vertailu on ollut vaikeaa. Laskurillamme ratkaiset kuitenkin tämän yhtälön hetkessä.
Laskurimme on päivitetty elokuussa 2023 ja myyty tytäryhtiöllemme Tilitoimisto Taloushotellille.